20 Yaş Diş Çekimi

Diş Hekimi Sina Tanju, Estetik ve Plastik Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Hakan Demirel ve Dr. Vecdi Bayramoğlu'nun Toplamda 32 Yıllık Deneyimi ve 8000'den Fazla Uygulama Tecrübesi ile Şimdi Bilgilenin!

20 Yaş Diş Çekimi Nedir?

20 yaş dişleri, en son süren dişler olarak bilinmektedir. Özellikle de 17 ve 26 yaşları arasında sürdüğü için yirmilik diş olarak halk arasında anılmaktadır. Genellikle geç yaşlara kadar çıkmayan ve gömülü kalan bu dişler, toplamda 4 adettir. Bazı bireylerde hiç çıkmayan yirmilik dişlerin sürmesi için genellikle ağızda yeterli boşluk yoktur. Dolayısı ile de dişler gömülü olarak büyümeye devam eder. Diğer dişlerin şeklini ve sağlığını etkilemesi sebebi ile ve ayrıca ağrı ile şişlik gibi sorunlar oluşturması sebebiyle çekilmesi gerekmektedir. Bu tedavinin erken yapılması, ağız sağlığının korunması adına önemlidir.

Hangi Durumlarda 20 Yaş Dişleri Çekilmelidir?

Çürük olması halinde 20 yaş dişlerinin çekilmesi gerektiğini söyleyerek başlayabiliriz. Ayrıca dişeti hastalığı, yani perikoronit hallerinde de yine yirmilik dişlerin çekilmesi, ağız içi sağlığının ve dişeti sağlığının korunabilmesi için gereklidir. Yer darlığı sebebi ile oluşan basınç ağrısı durumlarında da ağrının önlenmesi ve tamamen engellenebilmesi için çekim işlemi yapılmalıdır. Protezler ile ilgili olarak herhangi bir sorunun ortaya çıkması halinde, boyuna ya da kulağa yayılan şiddetli ağrı ve lenf bezlerinin şişmesi ile ağız açma ve yutkunmada sorunlar yaşanması halinde de yine etkili ve kalıcı bir sonuç elde etmek için diş çekimi uygulanmalıdır. Kist oluşumu durumunda ya da diğer çeşitli ortodontik sebeplerden dolayı diş çekimi uygulamasının yapılması gerektiğini de ekleyebiliriz.

Hangi Durumlarda Çekilmelidir?

Yirmilik Diş Çekimi Nasıl Yapılır?

Herhangi bir ağrı ya da benzeri bir soruna sebep olmasa da diğer dişlerin sağlığı ve düzgün sıralanması bakımından yirmilik diş çekimi gerekiyor. Bu çekim işlemi, çene cerrahları tarafından lokal anestezi uygulanarak yapılmaktadır. Yirmilik diş ameliyatı dişlerin gömülü olup olmamasına göre değişiklik gösterebiliyor. Gömülü dişlerin çekiminin daha zor bir şekilde uygulanması, köklerin pozisyonlarına da bağlıdır. İlk olarak doktorun bir röntgen filmi ile yirmilik dişlerin konumunu öğrenmesi ve elde edilen bulgular kapsamında da bir tedavi planının hazırlanması gerekmektedir. Üst yirmilik dişler genel olarak daha sık etkilenirken alt dişleri sökmek ve çıkarmak daha kolaydır. Lokal anestezi altında uygulanan ameliyat, ağız içi hijyeninin sağlanması ile tamamlanır.

Yirmilik Diş Çekiminin Avantajları

Herhangi bir diş çürüğü oluşumunun önüne geçmesi sebebiyle büyük bir önem taşımaktadır. Ayrıca dişlerin sağlıklı bir şekilde sıralanması için de yine gerekli olduğundan bu yönde de bir avantaj sağlanabilmektedir. Yer darlığı sebebi ile oluşan ağrıların ortadan kaldırılmasını sağlayan yirmilik diş çekimi uygulaması, kist oluşumunun da önüne geçmektedir. Ortodontik tedavilerin ileri zamanlarda desteklenebilmesi ve etkili sonuçların alınabilmesi için yirmilik dişlerin önceden çekilmesi ve tedavinin tamamı ile bitmesi gerekmektedir. Dolayısı ile de erken yaşta uygulanacak olan yirmilik diş çekimi tedavisi, ileride alınabilecek olan ortodontik tedavilerin etkili ve kalıcı sonuç vermesi için de avantaj sağlamaktadır. Ağız kokusunu ortadan kaldırır ve ayrıca dişlerin daha rahat bir şekilde temizlenmesini sağlar. Aynı zamanda sosyal ve mesleki hayatın olması gerektiği gibi sürmesini de sağlayan yirmilik diş ameliyatı, estetik yapıyı da önemli ölçüde değiştirir ve dolayısı ile de daha doğal ve estetik bir diş yapısı formu elde edilebilir.

Dt. Sina Tanju

Şimdi Diş Hekimi Sina Tanju, Estetik ve Plastik Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Hakan Demirel ve Dr. Vecdi Bayramoğlu'na Aklınıza Takılan Her Türlü Soruyu Sorup Bilgi & Fiyat Alabilirsiniz!

Zararları Nedir?

Yirmilik Dişlerin Zararları

Yirmi yaş dişleri çekilmediğinde birçok farklı olumsuzluk ortaya çıkabiliyor. Yirmilik diş belirtileri ortaya çıktığında doktor kontrollerinin başlatılması ve bu yönde de tedavinin aşamalı olarak tamamlanması gerekmektedir. Bazı hallerde yirmilik dişler kısmen gözükmekte ve yine bazı hallerde de tamamı ile gizli kalabilmektedir. Yirmilik dişler çene içerisinde ters, yatay ya da çeşitli açılarda büyüyebiliyor. Bu durum da diş yapısını bozmakta ve dolayısı ile de dişleri çarpıtmaktadır. Diş etleri ile kısmen ortaya çıkarsa yine bu durum da bir takım sorunlara sebebiyet verebiliyor. Diş hastalıklarına sebep olabilen bu durum, aynı zamanda bakterilerin oluşumunu da artırabilmektedir. Yarım çıkan gömülü dişin zararı, diğer durumlardan çok daha fazladır. Özellikle de ağır ağız kokusuna sebep olması, diğer dişlerin çürümesini tetiklemesi ve dişlerin sıralamasını bozabilmesi gibi sebeplerden dolayı, erken dönemde kesinlikle çektirilmelidir.

Yirmilik Dişlerin Çekimini Zorlaştıran Nedenler

Yirmilik diş çekimi bazı durumlarda hekimler tarafından önerilmeyebiliyor. Bu durumlar, sadece operasyonun son derece zor bir hale girmesi ile gerçekleşmektedir. Obezite, yoğun kemik varlığı ve büyük dil gibi etkenler, yirmilik diş çekiminin çok zor bir operasyon haline gelmesi için yeterli olabilen etkenlerden birkaçıdır. Ayrıca dilasere kökler ve şiddetli öğürme refleksi gibi durumlar da yine çekimi zorlaştıran diğer nedenler arasında sayılmaktadır. İnferior alveoler kanalın pozisyonu, ileri yaş, alt üçüncü büyük azı dişinin kök uçlarının kortikal kemik içerisinde bulunması, anestezinin etkisinin sağlanamadığı durumlar, atrofik madibula ve operasyon sahasına kısıtlı erişim gibi diğer pek çok farklı sebep, ameliyatı zorlaştırmaktadır. Bu gibi hallerde hasta ciddi sorunlar yaşayabiliyor. Dolayısı ile de uzman diş hekimi, çene cerrahı ve diğer farklı alanında uzmanlık sahibi olan hekimlerin oluştuğu bir heyetin kararı ile diş ameliyatı öncesinde çeşitli aşamalar dahilinde ön tedaviler uygulanabilmektedir. Bu tedavilerin başarılı bir şekilde tamamlanması ile birlikte, yine yirmilik diş ameliyatı için gerekli olan hazırlıklar yapılmakta ve tedavi planı dahilinde süreç başlatılabilmektedir.

Çekimi Zorlaştıran Nedenler

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Bilinmesi ve Dikkat Edilmesi Gerekenler

Operasyondan sonra ağız bakımı için ilk olarak birinci gün diş fırçalama, tükürme, şiddetli çalkalama ve pipet kullanma ya da gargara yapma gibi hareketlerden kaçınılması gerektiğini söyleyebiliriz. İlk iki gün ılık ve taneciksiz olmak şartı ile yumuşak besinlerin tüketilmesi önemlidir. Ayrıca yemek yedikten sonra, uzman diş hekiminin verdiği antiseptik gargaralar kullanılmalı ve ağrı kesici ilaçlar ile diğer antibiyotikler, eğer önerildiyse kullanılmalıdır. İlk 48 saat içinde sigara tüketiminin de yine yasaklandığını belirtmek mümkündür. Ameliyat sonrasında hafif ağrılar oluşabiliyor. Oluşan ağrılar da ağrı kesici ilaçlar ile giderilebilmektedir. Genelde lokal anestezi ile uygulanan ameliyat, özel durumlarda genel anestezi ile de uygulanabiliyor. Ameliyat sonrasında herhangi bir enfeksiyon ya da benzeri bir komplikasyonun gerçekleşmemesi için ağız içi hijyeninin sağlanması gerekir. Bu noktada hekimin tavsiye ettiği temizlik materyallerinin kullanılması büyük bir önem taşımaktadır. Aynı zamanda tedavinin tamamlanmasından sonraki süreçte, ağız içi hijyenine yine önem verilmeli ve sağlıklı dişler için oluşabilecek herhangi bir çürük, kırık ya da çatlak da bu yönden engellenmelidir.